Club History

HAMMERTIME!!

WE ARE THE HAMMERS!!!

Het eredivisiebasketbal in Zwolle kent z’n oorsprong in Meppel. Daar speelde Red Giants op het hoogste niveau. Het was Cees Lubbers die in 1995, toen de eredivisierechten beschikbaar kwamen, het topbasketbal naar Zwolle haalde.

Hij heeft zo, als initiatiefnemer en eerste hoofdsponsor, het fundament gelegd voor het Zwolse eredivisiebasketbal. Als naam voor de nieuwe eredivisieclub koos Cees ‘The Hammers’. Dit was, naast een klinkende naam, een verwijzing naar het beroep en het bedrijf van Cees Lubbers: veilingmeester.

In 1999 nu ruim 20 jaar geleden, nam Landstede het hoofdsponsorschap over. Hiermee heeft het Zwolse basketbal een van de langst zittende hoofdsponsoren in de competitie. Als onderdeel van de sponsoring werd de naam gewijzigd in ‘Landstede Hammers’ en later in ‘Landstede Basketbal’. Sinds het seizoen 2019 – 2020 is de naam ‘Landstede Hammers’ weer in ere hersteld.

En hoewel er sinds 1999 een hele nieuwe generatie basketbalfans is opgegroeid, blijft de naam ‘Hammers’ verbonden met de historie van het Zwolse basketbal. Daarom wordt de naam Hammers nog altijd gebruikt door een groep trouwe supporters. ‘The Hammers’ is zo uitgegroeid tot de geuzenaam van de fans van Landstede Basketbal.

HISTORY OF THE CLUB:

Video’s van de helden in eerdere jaren:

Klik hier voor video’s vanaf 1996 (helemaal naar beneden door scrollen)

Klik hier voor wedstrijdfoto’s Andre Rump 2013-2018’s van recente jaren

Kijk hieronder naar de verzameling foto’s uit de geschiedenis van de HAMMERS!

Verzameling van foto’s geschiedenis Hammers